Co nám Apple představil , jako vrchol fototechniky?

16.09.2023 15:49

Co nám Apple představil , jako vrchol fototechniky?

 

Apple nám v úterý 12.9.2023 představil nové iPhone řady 15. Konkrétně iPhone 15, iPhone 15 Plus a dále řadu Pro v zastoupení iPhone 15 Pro a iPhone 15 Pro Max. Poslední jmenovaný, iPhone 15 Pro Max, je nejlepší iPhone všech dob. Pochopitelně, jak jinak. Nic méně, Apple dal do svého nejvyšího modelu iPhone 15 Pro Max foto soustavu  s 5x optickým zoomem  a když k tomu připočteme i digitální zoom, dostaneme 25x zvětšení. Očekávalo se před uvedením, že optický zoom bude o něco větší (6x, i větší). Apple ale jede svoji lajnu a v zásadě mu jde o precizní kvalitu fotografií a videí, než se honit za pixely a zoomy, jako někteří výrobci mobilních telefonů směrem na východ, kde kvalita fotek je nevalných kvalit. 

 

A jak to Apple udělal?

Konkurence své zoomy dělají pomocí periskopického systému čoček. Apple šel jinou cestou a pro svůj zoom vymyslel něco, čemu říká „tetraprizma“. Jedná se o optický prvek - skleněný hranol se čtyřnásobným odrazem světla. Ten prodlužuje dráhu světla v omezeném prostoru telefonu. Nová ohnisková vzdálenost objektivu tak přiblíží vzdálenější objekty. Jedná se v přepočtu o 120 mm ohnisko. Tetraprizmatickou konstrukci objektivu doplňuje modul 3D optické stabilizace obrazu s posuvem snímače, který se pohybuje ve všech třech směrech. Je to vůbec nejvyspělejší stabilizační systém, který stíhá dvakrát víc mikroúprav než dřív, tvrdí Apple. A není důvod mu to nevěřit. Z prvních zkušeností pozvaných hostí v Apple centru, při představení nových iPhone 15 Pro Max, a jejich prvních videí je evidentní , že maximální zoom (tedy i s digitálním zoomem 25x) s 3D optickou stabilizací obrazu funguje perfektně a fotografie jsou ostré a detailní. 

 

Hloubka ostrosti - co když ji chci editovat až „po“?

Ano, Apple představil hodně slušnou novinku. Jakmile telefon pozná, že fotíte objekty v různých vzdálenostech od telefonu (a nemusíte mít primárně nastavený režim Portrét) telefon uloží s fotkou o dost více informací, nežli dříve. A proč? No proto, abychom mohli v galerii fotek při jejich následných editacích měnit hloubku ostrosti objektů přeostřováním tak, jak to sami chceme a jak jsme to původně při pořízení fotky třeba ani neměli v úmyslu.  A to je pěkná funkce. Podobná funkce byla představena minulý rok s řadou Pro při natáčení videí a přeostřování objektů ve videích.  

 

ProRes videa? Není problém.

Další novinka je natáčení v kvalitě ProRes na SSD disk. Nemusíte tak řešit vnitřní paměť telefonu. Jen připojíte vhodný SSD disk a můžete natáčet a natáčet v nejvyšší kvalitě dokud máte SSD disky. A nebo můžete rovnou fotky a video exportovat do počítače a rovnou pracovat s editací pořízeného materiálu. S natáčením videa souvisí ještě jedna zajímavost. A tou je ta, že můžete s iPhonem 15 Pro natočit prostorová videa, která můžete později znovu prožít v Apple Vision Pro.  

 

Apple iPhone 15 Pro Max je osazen čipem A17 Pro a k němu je k dispozici 8 GB RAM. K dispozici v základu je s 256 GB uživatelské paměti. Určitě se tak jedná o jeden z nejlepších fotomobilů světa. V neposlední řadě je třeba uvést, že telefon a jeho vnitřní kostra je vyroben z recyklovatelného hliníku a rámečky jsou vyrobeny z titanu, čímž klesla i výsledná váha telefonu a také se telefon nepatrně zmenšil, tím pádem se nepatrně zmenšily i rámečky kolem displeje. Další informace lze dohledat na internetu, nebo na YouTube . 

 

Telefon lze nyní předobjednat a k dispozici by měl být od pátku 22.9.2023. Já předobjednal a těším se. 

 

Edit 2.10.23: vyšel nový iOS 17 na iPhone  a s ním i MAC OS Sonoma 14 na MacBook . Co se týče přeostřování v galerii fotek, jak jsem psal výše, tak tahle ta "fičura" funguje na iPhone 14 Pro s iOS 17 a na MacBooku Air se Sonoma 14 (ověřeno), kde i na Macbooku, v galerii fotek, lze přeostřovat - to je super ! Lze takto upravovat fotky pořízené i s iPhone 13 Pro ! Takže jako slušný mazec :)) . Na webu www.dxomark.com/smartphones/Apple/iPhone-15-Pro-Max si můžete přečíst, jak si telefon vedl v testu. iPhopne 15 Pro Max si vedl opravdu špičkově (viz. tabulka www.dxomark.com/smartphones/) a telefon se umístil na krásném druhém místě.  Např. Samsung Galaxy S23 Ultra se umístil na 16. místě. 

 

Jinak stále čekám na objednaný iPhone 15 Pro Max - přírodní titan. Objednal jsem v Electroword ihned ve 14:00 hod. 15.9.23., kdy začaly oficiálně předobjednávky.  Zpětně jsem dostal email , že mi telefon dorazí dne 25.9.23. Mezitím mi přišel email s dotazníkem spokojenosti, takže jsem si říkal super, telefon bude, jak mi psali.  Dne 25.9.23 jsem se těšil na zprávu, že telefon dorazil, ale na místo toho přišel další email s tím, že telefon není dostupný a neví ani, kdy dostupný bude!!! Kdybych objednal x hodin po 14 hod., asi bych to chápal. Ale já dal telefon do košíku na eshopu Electrowordu ihned a rychle jsem předobjednal. Takže si myslím, že jsem byl jeden z prvních. A pak tohle to jednání ? Mám na to svou verzi,  jak to bylo. Prostě telefon jim dorazil, ale raději s ním šmelili a zákazníkovi napíšou, že telefon není a že je stále objednán u dodavatele. A k této verzi mě vedou ta fakta, že mi poslali email s tím, že telefon mi doručí 25.9.. Poté jsem dostal email dotazník spokojenosti s nákupem. A pak najednou jako telefon není a dělají mrtvého brouka? A najednou neznají dodací lhůtu? Electroword v tomhle neskutečně zklamal. 

 

 

 

Kn