Porovnání neporovnatelného, aneb malá recenze programu HandBrake a porovnání výkonu dvou „strojů“ z jiných světů.

23.01.2023 18:24

 

 

Porovnání neporovnatelného, aneb malá recenze programu HandBrake a porovnání výkonu dvou „strojů“ z jiných světů.

 

Před mnoha a mnoha lety, bylo to někdy v roce 2010,  jsem si pořídil, na svou dobu, celkem slušně výkonný notebook HP ProBook 4535s. Byl tehdy s Win 7. V útrobách tohoto noťase se nachází procesor AMD E2-3000M , displej má 15,6" (39,6 cm) HD LED Antiglare, paměť RAM 4096 MB DDR3 - přidal jsem na paměti a má nyní 6 GB RAM, HDD 500 GB (7200 ot./min), optická mechanika DVD+/-RW SuperMulti, grafika je ATI Mobility Radeon HD 6380G. Jak píši, na svou dobu dobrý notebook, nikoliv však herní. V době pořízení noťase jsem nutně  potřeboval převádět filmy z DVD do mobilu - měl jsem tehdy (a někde v šuplíku mám do dneška) HP ipak 514 na mobilních windows. Tehdy jsem používal na převod a konverzi videí parádní program jménem HandBrake - https://handbrake.fr . Asi tomu nebudete věřit, ale HP ProBook mám vlastně do dnes. A tak mě napadlo znovu zkusit na svém PC noťasu převod filmu, jak na tom bude dnes s filmy v HD, Full HD, 4K ? Jak na tom bude s porovnáním s MacBookem Air M2? 

 

 

HP ProBook jsem tedy spustil, nechal jsem na něm proběhnout všechny možné aktualizace, protože tohle je prostě „standart“ u Windows. Když totiž  PC dlouho nepoužíváte (týden, měsíc) a zapnete jej, začne najednou stahovat kvanta aktualizací a já nevím čeho všeho a je tak značně „zasekaný“. Takže, aby byl procesor nezatěžován, HP ProBook jsem aktualizoval dokonce i na nejnovější win 10 (což nevím, jestli vlastně je výhra z pohledu výkonnosti). A také jsem nainstaloval HandBrake. Co je na HandBrake super je to, že je to aplikace určená pro konverzi obsahu DVD nosičů do video souborů typu MP4 nebo MKV. Podporovány jsou ale také další multimediální soubory (AVI, AAC, MP3, OGG a další). Před konverzí je samozřejmě možné nastavit kvalitu výstupních souborů, vybrat zvukové stopy, titulky apod. Program je také vybaven bitrate kalkulátorem pro snadnější volbu kvality výstupního videa a nechybí ani podpora mobilních multimediálních souborů pro iPod, iPhone a jiná mobilní zařízení. Je zdarma a je určen  jak pro windows, Linux, tak pro macOS. Takže jsem nainstaloval HandBrake i na svém MacBook Air M2. 

 

Oba dva počítače, jak HP ProBook tak i MacBook Air M2, měly stejné podmínky na převod filmu. Film byl dlouhý 1 h a 40 min.. Velikost filmu - souboru byla 1,6 GB a rozlišení filmu 1920x800 (full HD?). Program HandBrake jsem nastavil na převod do 720p (HD) a 30 snímků za vteřinu. A na tři, dva, jedna, teď  - jsem spustil oba dva programy HandBrake na obou počítačích zároveň. 

 

 

K mému překvapení jsem ihned viděl propočet času za jak dlouho počítač úlohu vykoná a také, jaké je FPS (FPS - z anglického frames per second -  je jednotka snímkové frekvence, která odpovídá jednomu snímku za sekundu). Proč překvapení? HP ProBook ukazoval odhadovaný čas 1 hod.a  52 min. A FPS kolem max. 30!!! MacBook Air M2 na tom byl o poznání lépe. Ukazoval 7 min.a kolem 300 FPS!!! A to je to porovnání neporovnatelného.

 

 

Výsledný čas byl nakonec u PC HP ProBook 2 hod. a 1 min.. U MacBook Air M2 pod 7 min.. Ano, byl to trochu nerovný souboj  postavit na startovní čáru dva světy: 12 let starý PC noťas a nejnovější MacBook Air M2. Co jsme ale zjistili ? Že i na starém PC můžete pracovat s videem, ale musíte si počkat. A že nový MacBook Air M2 je prostě a jednoduše letadlo, tryskáč ve světě malých, lehkých a kompaktních počítačů. A také to, že program HandBrake - https://handbrake.fr/downloads.php je prostě skvělý a ve světě počítačů a jejich uživatelů známý program na konverzi videa. Určitě jej vyzkoušejte.