Základní pohyb v nabídkách a jejich stručné vysvětlení je za námi, a tak přistoupíme k prvním lehčím úpravám. Nejvhodnější budou pro začátek úpravy snímku jako celku, od tonálních úprav, přes vyvážení bílé až k úpravě jasu. Také si řekneme, jak fotografie ořezávat, včetně ořezu na předem definovaný poměr.
Nejprve spustíme Photoshop a zvolíme kartu soubor -> otevřít -> nalezneme a vybereme fotografii k úpravě. Rovněž stačí fotografii přetáhnout na ikonu Photoshopu na ploše a ona se sama načte. Pokud bychom chtěli malovat, zvolíme soubor -> nový -> a zvolíme parametry nového souboru, jako je rozlišení, režim barev a další.
V Photoshopu se nemusíme pohybovat pouze myší, funguje tu, stejně jako jinde, systém zkratek. U každé položky na hlavním panelu nalezneme její zkratku (pokud nějakou má). Tady je jen pro přehled výčet nejčastěji používaných:
krok zpět .................................. ctrl+alt+z
krok vpřed ................................ ctrl+shift+z
označit vše ................................ ctrl+a
kopírovat ...................................ctrl+c
vložit ........................................ ctrl+v
nový soubor .............................. ctrl+n
nová vrstva ............................... ctrl+shift+n
uložit ........................................ ctrl+s
uložit jako ................................. ctrl+shift+s
Nástroj lupa standardně přibližuje, s přidržením klávesy alt oddaluje
Oříznutí fotografie
Uživatelské oříznutí
Uživatelský ořez má oproti ořezu na poměr nespornou výhodu ve svojí jednoduchosti a uživatelově volnosti. Nejsme nijak omezeni výsledným poměrem stran a můžeme si zvolit libovolnou výseč, a tím vytvořit kompozici snímku šitou na míru. Problém může nastat akorát při tisku fotografie, kdy různá centra s automaty nabízejí standardní formáty za pár korun (3,4,5), kdežto fotografie bez standardního poměru stran jsou třeba za korun 30.
Jak tedy na to? Na panelu nástrojů vlevo klikneme na nástroj ořez, a přidržením levého tl. myši vybereme výslednou část snímku, kterou chceme získat po ořezu. Ten potvrdíme stisknutím enteru, či stornujeme pravé tl. myši -> zrušit. Před potvrzením lze s výsečí libovolně pracovat.
...Uživatelský ořez...
Ořez na poměr
Ořez na poměr se od toho uživatelského liší pouze minimálně. Jedinou věcí, kterou uděláme navíc, je výběr výsledného poměru na horní liště pod hlavním panelem (viz. obrázek). Jednotky cm se nemusíme vůbec obávat, výsledná fotografie půjde tisknout v jakýchkoliv rozměrech. Zbytek je už úplně stejný, jako v předchozím případě. Standardní formáty, které berou automaty v tiskařských centrech jsou například 11x9, 13x9, 10x15, 13x18.
...Ořez na poměr...
Pohyb s fotografií
Někdy může nastat situace, kdy bude potřeba s fotografií nějakým způsobem manipulovat. Ať už je to padající horizot, nebo kácející se budova, umět pohybovat s fotografií je nutnost.
Buď chceme manipulovat s celou fotografií...
Potom na hlavním panelu zvolíme kartu obraz -> otočení obrazu a vybereme si požadovanou položku. Je zde i horizontální (na šířku) či vertikální (na výšku) překlopení obrazu. Další variantou, a mnohem citlivější, je označení si celé fotografie (ctrl+a), klíknutí pravého tl. myši a zvolení Libovolné transformace. Nyní můžeme myší s obrazem libovolně pohybovat do stran, či obrazem otáčet (symbol ohnuté dvojšipky po najetí ven z oblasti). Pokud stiskneme znovu pravé tl. myši, vyvoláme dialogové okno, které nám nabídne to samé, co karta obraz -> otočení obrazu, plus ještě několik pokročilejších funkcí, jako je deformace, pokřivení, či zkosení. K jejich významu se vrátíme ještě později. Po dokončení operací stiskneme enter, čímž změny potvrdíme, a následně se zbavíme označení stisknutím pravého tl. myši -> odznačit.
Nebo chceme manipulovat jen s určitou částí...
Potom nabereme pomocí některého z nástrojů výběru (na panelu nástrojů vlevo) požadovanou oblast, a manipulujeme s ní stejně, jako v předchozím případě. Po dokončení operací potvrdíme stisknutím enteru, a oblast odznačíme pravým tl. myši -> odznačit.
Tonální úpravy, práce se světlem a kontrastem
Tyto úpravy nám pomáhají při ladění výsledného snímku. Můžeme zde odstranit špatné vyvážení barev na fotografii, upravit hladinu jasu či kontrastu, pracovat se světlem, používat barevné obrazové filtry atd. Veškeré položky se nacházejí pod kartou obraz na hlavním panelu -> Přizpůsobení
Obraz -> Přizpůsobení
Jas a kontrast
Zvýšením hladiny jasu na fotce dosáhneme jejího celkového zesvětlení, ale jak v tmavých, tak ve světlých odstínech. Pomocí tohoto nástroju můžeme snímek tedy zesvětlit, ovšem přeženeme-li to, bude výsledek vypadat "politý mlékem".
Snížení hladiny jasu snímek celkově ztmavuje. Přeženeme-li to, změní se nám bílé odstíny v nepřirozeně šedivé.
Zvýšením hladiny kontrastu se stanou barvy kontrastnější, nenapadá mě české synonimum, však víte, co to kontrast je. Jednotlivé odstíny barev se od sebe budou více lišit, tzn. zelená barva se žlutým nádechem se po zvýšení kontrastu stane čistě zelenou. Tím odstraníme mdlé barvy a zašedlost snímku, zároveň však snižujeme jeho světlost. Když to přeženeme, tmavé odstíny se promění na čistě černé podpaly a světlé na čistě bílé přepaly.
Snížení hladiny kontrastu se hodí v situacích, kdy jsou barvy hodně ostré, a chceme je zjemnit. Přílišné snížení může způsobit zašedlost fotografie.
Úprava jasu a kontrastu
Korekce expozice, posun, korekce gammy
Tato nastavení nelezneme pod položkou Expozice...
Expozice je proces vystavení světla dopadajícího na seznzor fotoaparátu. Měří se v EV (hodnota expozice), kdy vyšší znamená více světla, nižší méně světla. Expozici si volíme už při pořizování fotografie a tím ovlivňujeme sílu světla na ní. V editoru můžeme pomocí korekce expozice kočírovat světlo na fotce, nicméně kresbu fotografie zpětně nezlepšíme (přepaly či podpaly neodstraníme, k tomu je potřebné správně nastavit expozici už při focení).
Posun je posunutí všech odstínů na fotce k tmavším či světlejším. Je to velice citlivý ukazatel a při manipulaci s ním se pohybujeme v tisícinách jednotek.
Korekce gamma nám umožňuje ovlivňovat intenzitu gammy na fotce. Nižší gamma znamená tmavší odstíny, vyšší světlejší. Oba extrémy škodí, jeden přiliš ztmavuje, druhý vytváří zašedlost.
Korekce expozice, gammy a posun
Živost
Položka živost nám umožňuje upravovat živost a sytost jednotlivých barev. Zaměřuje se spíše na extrémní odstíny než na všechny.
Živost zvyšuje vitalitu barev, barvy živější jsou projasněnější.
Sytost je podobná, jen mnohem drastičtější. Sytější barva má blíže k extrému. Nažloutlá se stává skutečně žlutou apod. Na ilustračním obrázku jsem záměrně zvolil extrémní hodnoty, aby byl rozdíl vidět. Názorný odstrašující příklad, všeho s mírou!
Živost a sytost
Vyvážení barev
Vyvážení barev je zásadní položkou tonálních úprav. Pomocí tohoto nástroje můžete napravit uživatelskou či technickou chybu při volbě vyvážení bílé. Vyvážení bílé je důležitá položka v nastavení fotoaparátu a mělo by se s ní pracovat. Trochu jinak foťoaparát reaguje na barvy pokud je jasné počasí, trochu jinak pokud je zataženo a zcela jinak pokud fotíme v noci. Správnou volbou vyvážení bílé pomůžete fotoaparátu k správnému lazení barev. Například při slunečném počasí, kdy je hodně světla, má fotoaparát tendenci zářivou modrou oblohu hnát do jedovaté nazelenalé. Se správným vyvážením bílé na režim "Slunečno" tomu můžeme předejít. Zbytek je už na schopnostech přístroje.
Tady bych se rád odvolal konkrétně na schopnosti fotomobilů. Zvlášť Nokie mají ve zvyku značně přesycovat, proto může paradoxně nastat situace, že automatika je lepší, než ručně vybraný režim. Nicméně s kvalitním digálem se vám toto nestane.
Teď už k samotné manipulaci s položkou. Barvy vyvažujeme pomocí posuvníků, kdy je graficky znázorněno, jakou barvu do snímku naženeme posunutím packy vlevo, či vpravo. Důležitá je i položka Vyvážení tónů. To, že chceme nahnat světlounkou oblohu do modra ještě neznamená, že tam chceme dotlačit také stíny. Čili barvy vyvažujeme na třikrát. Nejprve v tmavých odstínech, potom ve středních a nakonec ve světlých. Nic víc k tomu není co dodat, chce to cit a chvilku cviku.
Mohu doporučit opravdu vyčerpávající článek na serveru fotografování.cz. Nejspíš jen pro nadšence, ale je to opravdu prvotřídní počtení, po čertech naučné!
-
Kód: Vybrat vše
-
https://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_color2.html
Vyvážení bílé
Černobílý a Odbarvit
Zatímco položka odbarvit převede snímek automaticky do odstínů šedi, volba Černobílý nám poskytne pokročilá nastavení. Obojí má výhody i nevýhody. Výhodou funkce Odbarvit je jednoduchost a rychlost. Na druhou stranu bude výsledek nejspíš zašedlý a bude nutno přitlačit na kontrast, či si pohrát s křivkou na histogramu (histogram zmíníme později). Oproti tomu funkce Černobílý je sice náročnější na nastavení, zato si můžeme dopodrobna nadefinovat, které odstíny barev na původním snímku budou po převodu tmavší, a které světlejší. Pokud odvedeme kvalitní práci, není další přidávání kontrastu třeba.
Zaměříme se tedy na položku
Černobílý. Jak vidíme na ilustračním obrázku, k nastavení máme několik věcí. Buď můžeme zvolit cestu nejjednodušší a klikneme na tlačítko automaticky, tím pro nás ale ztrácí tato varianta na významu, protože jsme provedli to samé, co udělá položka Odbarvit. Pokud si netroufáme na přímé ruční nastavení, můžeme si nahoře vybrat jeden z předem nadefinovaných profilů. Troufalejší potom sáhnout po čistě manuální metodě, a pomocí posuvníků u jednotlivých barev si zvolí, jakou barvu převedou světleji, a jakou tmavěji. Můžeme využít i nabídky tónování zaškrtnutím políčka v dolní části dialogového okna. Potom už jen zvolíme barvu a jak intenzivně ji chceme na snímek nanést.
Černobílý
Fotografický filtr
Položka fotografický filtr (překvapivě
) slouží k nanášení klasických filtrů na fotku. Jedná se o digitální obdodu tohoto...
Pro upřesnění, tato položka nanáší pouze klasicky barevné filtry typu oteplovací, ochlazovací, případně vlastně nadefinovanou barvu. Polarizační ani Skylight filtr zde nenajdete. K těm pokročilým se dostaneme později ve formě plug-inů. Softwarový filtr svoji kvalitou na ty klasické sice zaostává, ale rozhodně se hodí do party.
Práce s touto položkou je snadná. Buď zvolíme předdefinovaný typ filtru, nebo použijeme vlastní barvu. Zvolíme výslednou intenzitu, a tím veškerá věda končí.
Fotografický filtr
Stíny a světla
Pomocí této funkce můžeme přidávat či ubírat stíny, nebo světlo. Není na tom nic složitého. Čím více zvýšíme posuvník u stínů, tím více je prosvětlíme, chcete-li potlačíme je. Stejné je to u světel. Čím více zvýšíme posuvník u světel, tím více je ztmavíme.
Za zmíňku určitě stojí i pokročilá nastavení pod zaškrtávacím políčkem "Více voleb". Ty umožňují přesněji definovat intenzitu světla a stínů, které chceme upravovat. Tuto položku nechám k volnému prozkoumání, nic složitého v ní nehledejte
Stíny a světla
Nahrazení barvy
Pomocí nástroje Nahradit barvu můžeme odstranit z fotografie zvolené odstíny barev, a nahradit je jinými. To se hodí především u mobilních fotografií, kde se často vyskytují nesmyslné barvy (asi není třeba hovořit o fialovém nádechu Nokií). V první fázi klikneme na kapátko (viz. screen) a vybereme z fotky odstín, kterého se chceme zbavit. V našem případě je to fialová. Na spodních posuvnících si vybereme barvu, za kterou ji chceme nahradit. Já si zvolil tmavě šedivou až černou. Poslední, co musíme udělat, je zvolit sílu nahrazování. Pomocí funkce neurčitost totiž nadefinujeme, kolik podobných odstínů tímto stylem přebarvíme. Čím bude hodnota nižší, tím méně odstínů fialové přeměníme, Photoshop půjde jen po pár nejpodobnějších odstínech. Čím bude hodnota vyšší, tím více odstínů fialové přeměníme, Photoshop nahradí i odstíny, které jsou k vybrané barvě vzdálenější. Že může mít tato funkce silný dopad na výslednou podobu snímu vidíme na screenu.
Nahradit barvu
Tímto bych uzavřel povídání o základní manipulaci s fotografiemi, nejlehčích tonálních úpravách vč. práce se světlem. Později se k tomuto tématu vrátíme podrobněji, a zmíníme několik dalších triků. Záměrně jsem vynechal práce s křivkou na histogramu, kde se dá paradoxně docílit většiny výše popsaných efektů, nicméně považuju za vhodné se o těchto úpravách dříve něco dozvědět, než je budeme centralizovat.